Keselamatan Elektrik dan Akta Bekalan Elektrik

Langkah-langkah keselamatan

          Bahaya elektric tidak boleh diangap ringan oleh kerana aliran arusnya tidak nampak,bahaya ini semangkin sukar untuk dikesan.Jika tersalah aliran,arus ini boleh mencacatkan angota,menyebabkan renjatan,lumpuh,kebakaran,letupan,kematian dan sebagainya.Penerangan seterusnya akan menerangkan cara-cara mengatasinya dan bertujuan untuk melindungi keselamatan pekerja,penguna,alat-alat dan bangunan daripada bahaya yang disebabkan oleh elektrik

Peraturan-Peraturan yang perlu dipatuhi
  1. Lantai tempat kerja itu mestilah bersih daripada minyak,air,angin dan gris,semua bahan itu boleh menyebabkan pekerja tergelincir semasa meraka bekerja disitu
  2. Peralatan kerja mestilah disimpan ditempat yang betul supaya mudah dicari bila diperlukan,lebih-lebih lagi diwaktu keselamatan.
  3. Peralatan itu mestilah dipastikan sentiasa berada dalam keadaan baik agar tidak mendatangkan bahaya sewaktu mengunakannya nanti.
  4. Jika boleh lantai dan meja kerja elektrik hendaklah diliputi dengan getah penebat untuk mengelakan dari pada bahaya renjatan elecktrik.
Peraturan keselamatan dalam kerja-kerja pemasangan elektrik
  1. Sebarang kerja baik pulih,tambahan dan pemasangan elektrik hendaklah hanya dijalankan oleh orang-orang yang berkelayakan sahaja.Jika keraj-kerja tersebut dilakukan oleh swesiapa sahaja dikhuatiri akan terjadi lebihan beban daripada yang sepatutnya atau kesalahan dalam mengunakan suis,kabel dan alat-alat yang berkaitan,pekara ini.
  2. Sewaktu memotong penebat kabel,kita mestilah menggunakan alat khas dan sentiasa berhati-hati supaya tidak mencacatkan pengalir,pengalir yang cacat akan mengurangkan daya ketahanan untuk membawa arus dan seterusnya akan menyebabkan kebakaran.
  3. Alat tangan yang digunakan hendaklah daripada jenis tangkainya bertebat serta masih sesuai dan selamat digunakan.
  4. Pakaian sewaktu kerja mestilah sesuai sepertiu overall atau lain-lain,pakaian yang berzip tidak dibenarkan kecuali bertutup (zip) cincin,jam ,gelang dan seumpamanya jangan dipakai sewaktu berkerja.Kasut yang berpaku bertapak nipis , bertumit tidak dibenarkan.

Nota:
Sepatutnya ini catatan pertama ku sebelum membuat catatan yang lain (kategori elektrikal)
Nota time ambil kursus part time Pendawaian elektrik PW1&PW2 (2006)

Yang berkait:
ASAS ELEKTRIK

0 comment... add one now