Malaikat, Binatang dan Manusia

on Monday, 12 March 2012


Perbezaan antara Malaikat, Binatang dan Manusia:-
Malaikat ada akal tanpa nafsu.
Binatang ada nafsu tanpa akal.
Manusia ada akal dan nafsu.

Manusia akan lebih tinggi darjatnya daripada malaikat apabila dia dapat melakukan perkara-perkara yang disuruh Allah dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah SWT. Kerana manusia kena bermujahadah (berlawan) dengan nafsu untuk dapat melakukan amalan tersebut. Sebaliknya, malaikat tidak perlu bermujahadah (berlawan) dengan nafsu.

Manusia akan lebih hina darjatnya dari binatang apabila meninggalkan perkara-perkara yang disuruh Allah dan melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah SWT. Kerana manusia tidak menggunakan akal yang dikurniakan untuk dapat melakukan amalan tersebut. Sebaliknya, binatang memang tidak berakal untuk dapat membezakan sesuatu itu betul atau salah. Contoh: Lembu tahu ke, daun pucuk ubi rumah mana yang boleh di makan atau tidak?

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. (179)" (Terjemahan surah Al-A'raf ayat 179)

Dan ini juga boleh menjadi dalil, kalau Allah SWT hendak manusia semuanya masuk syurga kenapa tidak mengurniakan kita akal sahaja tanpa nafsu. Dan sebaliknya, kalau Allah SWT hendak manusia semuanya masuk neraka kenapa tidak mengurniakan kita nafsu sahaja tanpa akal. Fikir, fikirkan.........

Allah SWT tidak pernah menzalimi kita, tetapi kitalah yang menzalimi diri sendiri.

Ranking: 5

7 comments :

  1. moga kita semua jadi manusia yang lebih bersyukur...

    ReplyDelete
  2. lantas bagaimana apa yang harus diperbuat jika sudah terlanjut melakukan salah

    ReplyDelete
  3. Kita selalu menzaki diri sendiri.

    ReplyDelete

 
© onlajer.net All Rights Reserved
OnLajer