Esok Rejab

Rejab ertinya mulia atau agung. Bulan Rejab begitu dianggap mulia khususnya bangsa Arab. Orang-orang Arab menamakan bulan Rejab kerana pada masa dahulu mereka begitu memuliakan bulan tersebut dengan berbagai cara, di antaranya:
1.   Mereka menyembelih unta pada tanggal 1 Rejab sebagai binatang korban dan menamakan korban itu dengan nama Fara'
2.   Menjelang 10 Rejab, mereka kan menyembelih seekor lagi unta dan korban ini dinamakan Utairah
3.   Sepanjang bulan Rejab, mereka diharamkan berperang dan berbunuhan
4.    Pada tanggal 1 Rejab, mereka akan membuka pintu Kaabah sepanjang hari dengan tujuan memberi peluang kepada orang ramai beribadat  sepuas-puasnya.


Walaubagaimanapun,setelah kedatangan Islam,sebahagian amalan tersebut tidak dilakukan lagi seperti menyembelih unta pada 1 dan 10 Rejab berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Tidak ada penyembelihan haiwan pada tanggal 1 dan 10 Rejab dalam Islam"
(sumber dari:http://www.jais.gov.my)


Dan Dari Aku:
Maghrib malam ni dah dikira 1 Rejab,jadi secara auto/manualnya esok bermulah puasa 3bulan sebelum syawal,biasanya mak dan bapak aku telah menwar-warkan supaya berpuasa.aku diam tak ada kata-kata yang terkeluar takut-takut dikalahkan dunia.

Bermakna aku ada 3 bulan untuk buat persedian untuk mengemas atau mengindahkan rumah,langkah pertama jual kertas katalog dan surat khabar lama supaya proses pembiakan lipas tidak berlaku dengan begitu produktif.Timbang-timbang dapatlah 50kg lebih sikit banyak tu kertasnya duitnya RM9.10 nak beli cat 1tin kecik pun tak cukup.hampeh betul tapi orait juga ler dengan duit tu aku beli 1 tipuware aiskrimn dapat makan anak beranak dapat juga lah menyejukan perasaan aku yang dah agak terbakar dek kerana macam aku nih dah kena tipu dengan apek surat khabar lama.


(sumber gambar dari workshop sebelah ofis aku) 
Ingat lain kali aku tak nak kumpul lagi suratkhabar, aku nak kumpul benda ini pulak,mahal sikit.Dengan hasil dari benda ini bukan setakat boleh beli cat dengan upah orang mengecat pun aku boleh bayar.

{ 19 comments.. read them below or add one }

suri suri 21 May 2012 at 15:38
samalah cam kluga suri d kg siang2 dah call ingat supaya anak 2 pose klu tak der bt apa2 pkra heee
suri suri 21 May 2012 at 15:40
bab jula kertas ni mmg best walupun tk dpt jumla yg byk tapi ras aberbaloi dri simpan kerts dan buang langsung tak dpt apa2 wang rugi gak heee
jebengotai jebengotai 21 May 2012 at 16:37
owh..kalo copper tu mmg mahal la..silap2 cat nippon paint..hehe
onlajer onlajer 21 May 2012 at 16:47
Tapi tu la kena tunggu banyak baru boleh jual
onlajer onlajer 21 May 2012 at 16:48
Bro,kau kenal ya dengan benda dalam guni tu
Iza Teratak Usang Iza Teratak Usang 21 May 2012 at 17:13
Assalam...
pejam celik pejam celik...lebih kurang lagi sebulan nak puasa Ramadhan ye..jiran kat kg dulu dia puasa terus sampai ke Ramadhan..nak try jugak la, InsyaAllah..
onlajer onlajer 21 May 2012 at 17:26
selalunya time sya'ban selalu rongak
Denaihati Denaihati 21 May 2012 at 23:54
tak sabar nak tunggu ramadhan ni, tinggal sebulan lagi rupanya.
Myra Jay Myra Jay 22 May 2012 at 09:11
Selamat berkemas rumah ye :)

Dan selamat berpuasa di bulan Rejab.. ;)
Kesuma Angsana Kesuma Angsana 23 May 2012 at 10:28
puasa rejab sblm dtg ramadan...