KONDOM BIJI KURMA


Ciptaan kondom

Pencipta kondom pertama adalah dari bangsa yahudi.Meraka menkaji Al-Quran,meraka mendapat ilham daripada ayat yang menerangkan bahagian biji kurma.Buah kurma mengandungi biji yang diselaputi sarung yang nipis.yang dapat melindungi buah kurma daripada menjadi busuk.Daripada inspirasi itulah meraka  mencipta kondom.Fakta ini aku perolehi secara lisan oleh seorang ustaz yang mengajar tentang kitab Minyatul musoli pada kuliah maghrib kat mesjid tempat aku duduk.Dengan rasa terujanya aku cuba mencari artikel2 yang menerangkannya.Di sini aku sertakan salah satu artikel yang menerangkan tentang biji kurma.Dan sekarang aku sedang mencari artikel yang menyatakan buah kurma boleh bertahan selama - lamanya.
Artikel tentang kondom atau cara pengunaanya tidak perlu lah aku letak disini rakan-rakan boleh mencari artikel mengenainya di wikipedia.


Biji kurma
3 bahagian yang dijadikan permisalan dalam Al-Qur’an.

Yang pertama: “Fatiil“

Fatiil adalah benang tipis pada biji kurma yang terletak di sepanjang belahan biji kurma.
Allah berfirman:
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً
Ertinya: “Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang menganggap dirinya bersih? Sebenarnya Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya dan mereka tidak dianiaya sedikitpun.” (QS. An-Nisaa’: 49)

Yang kedua: “Naqiir“

Naqiir adalah lubang atau noktah kecil yang terletak di bagian belakang biji kurma.
Allah berfirman:
وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَـئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيراً
Ertinya: “Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal shalih, baik laki-laki maupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam surga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun.” (QS. An-Nisaa’: 124)

Yang ketiga: “Qithmiir“

Qithmiir adalah selaput berwarna putih yang melingkupi biji kurma.
Allah berfirman:
وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ
Ertinya: “Dan orang-orang yang kamu seru (sembah) selain Allah tiada mempunyai apa-apa walaupun setipis kulit biji kurma.” (QS. Faathir: 13)

Baik fatiil, naqiir maupun qithmiir, semuanya menunjukkan makna yang serupa yaitu sesuatu yang sangat kecil dan sepele.

Sumber: (Tafsir Ibnu Katsir, surat An-Nisaa’: 124)

Subhaanallaah, betapa tingginya balaghah Al-Qur’an. Untuk mengungkapkan sesuatu yang remeh dan sepele, tidak cukup menggunakan sebuah benda yang kecil, tetapi menggunakan bagian-bagiannya yang lebih kecil lagi. Allaahu akbar.

sumber
http://syababpetarukan.wordpress.com/2011/01/10/pernah-lihat-biji-kurma-ada-3-bagiannya-yang-dijadikan-permisalan-dalam-al-quran-penasaran/#respond





KONDOM BIJI KURMA

{ 18 comments.. read them below or add one }

pipoq pipoq 9 May 2012 at 13:51
sentiasa kita jumpa ayat 'agar kamu berfikir' dalam Al Quran..

sehingga sekecil kecil perumpamaan pun Allah suruh kita fikirkan supaya kita menjadi hambaNya yang tunduk patuh kepadaNya..
Wira Nordin Wira Nordin 9 May 2012 at 14:52
masyaAllah...
benar ka ini?
Yas y Yas y 9 May 2012 at 18:04
Yahudi pun kaji alquran sedalam2nya hingga tercipta satu barang yg diguna tuk manusia...malu kita sbg org islam...
onlajer onlajer 9 May 2012 at 18:15
Tentang fakta ini aku cuma dapat info lisan,tapi setelah terjumpa ada ayat yang menerangkan tentang biji kurma.rasa bertapa ruginya kita tidak menkaji Al-Quraan yang bergitu banyak rahsianya.
Izzuddin Fauzi Izzuddin Fauzi 9 May 2012 at 18:52
Mereka rajin mengkaji alQuraan... Malangnya kita nak baca pun kemalasan...
Shahrul Anuar Shahrul Anuar 10 May 2012 at 09:19
Al-Quran naskhah terhebat...tapi kenapa orang Yahudi mendahului? bukan orang Islam sendiri
suri suri 10 May 2012 at 10:09
salam
wah ilmu yg pertama kali saya teroka..

mereka yang mengkaji takat nak cipta satu barg je.tapi yang tertanyat ada menggkaji terus jatuh hati terus memeluk islam..
baguznet baguznet 10 May 2012 at 15:00
Mereka mengkaji untuk menghancurkan umat Islam, malangnya kita sendiri tidak mahu mengkaji untuk kemajuan dan kebaikan umat Islam sendiri.
Denaihati Denaihati 10 May 2012 at 16:58
baru tahu pasal pencipta kondom. makanan2 sunnah memang banyak maanfaatnya dan sains dapat membuktikan.
tehr tehr 10 May 2012 at 21:02
semua yang dicipta
untuk manusia yang mahu berfikir
memang banyak ilmu untuk dicari

aku juga belum pernah tahu mengenai kondom dan biji kurma ni
Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine 11 May 2012 at 07:28
ilmu baru yg saya jumpe... thankz...

org yahudi memang sentiasa berusaha untuk membawa keburukan kepada umat islam... yahudi laknatullah
chii chii 11 May 2012 at 11:07
seriusly x terfikir pun akn info ni..kondom dicipta dr biji kurma..

bagus btl org yahudi ni berfikir sampai cmtu skali..tp alangkah baik kalau org islam sendiri berfikr spt mereka kan..
jebengotai jebengotai 11 May 2012 at 23:47
sblum terciptanya mikroskop dah ada perumpamaan utk benda yg seni..

tq bro..
titan titan 12 May 2012 at 00:36
first time aku dengar nih..
azman azman 17 May 2012 at 12:17
Yahudi mmg dah lama kaji kaji Al Quran dan cari kelemahan org islam..
Aelfi Aelfi 17 May 2012 at 18:16
ilmu baru.terima kasih untuk berkongsi fakta yang menarik nih.
jedi jedi 18 May 2012 at 08:06
Yahudi mmg mengkaji al-Quran tu sebab mereka maju...Kita pula yang menafikannya, kenapa??