MeRempit Ketempat Kerja

Asalamualaikum dan salam sejahtera,  Kebanyakan  Lelaki Kacak Menungang motorsikal atau speda untuk ketempat kerja.{permempuan cantik pun ramai juga). Sebaiknya  sebelum memulakan perjalanan kita dianjur untuk membaca doa menaiki kenderaan semoga selamat pergi dan selamat kembali.

Jauh lagi ke tambak tu
sumber:http://www.carigold.com 
Di hari ini aku ingin bersurah pada rakan-rakan tentang keadaan kondensi motorsikal kita yang perlu dititik berat kan untuk  keselamatan  rakan -rakan sekalian. Ialah bukan sekali dua aku nampak kejadian yang tidak dinginkan.  Malah diri sendiri juga pernah menempuah pengalaman yang agak mendebarkan. Kalau bukan kerna kesesakan baik aku naik kerata tak kena hujan dan tak kena asap yang tidak sedap untuk dihisap.

Kalau nak dikira perjalanan pada waktu puncak pastilah agak sukar untuk kita mengikut laluan yang telah ditetapkan ,lebih - lebih lagi jika belum ada laluan yang disediakan. Pantang ada laluan yang mengiurkan lapang pasti ramai akan teruja hendak MeRempit Ketempat Kerja . Hati - hati ya takut ada insan - insan yang merana.  Pernah juga berlaku seorang penungang meletup tayar ditengah - tengah jalan (Highway Pasir Gudang arah Perling) menyebabkan penungang hilang kawalan, SubhanaAllah nasib tidak ada tanker yang berdekatan jika tidak nauzubillah minta lah dijauhkan. 

Oleh itu  aku  berpesan pada diri dan rakan-rakan sekelian cuba - cuba lah  buat lah pemeriksaan berkala untuk motor cari makan ,kerata yang banyak parking pun ikut jadual ini lagi hari-hari kena jalan. Untuk itu sila - sila lah siasat-siasat tayar ,sporcket ,rantai dan rajin - rajin lah tukar minyak hitam supaya tak jem ditengah jalan.



{ 22 comments.. read them below or add one }

SP (spudinpunya) SP (spudinpunya) 31 May 2012 at 12:51
haha ..vroooommm...haha..bawa laju sikit ye
Myra Jay Myra Jay 31 May 2012 at 13:43
Myra dulu masa naik motor mmg rempit, lepas dah kawen je insaf..hehe ;)

Tp tula motor tau bawak, yg lain2 tak reti :)
QueeN TerataI QueeN TerataI 31 May 2012 at 14:39
kalau boleh tunggang motor confirm saya pun merempit gak.. :)
onlajer onlajer 31 May 2012 at 14:56
takpe boleh minta bengkel tengok-tengok kan
pipoq pipoq 31 May 2012 at 15:24
aku pun kalo nak ke mana mana lebih suka menggunakan motor je..senang nak mencelah + ambik jalan pintas..hehehe..

komponen terpenting kena periksa selalu :

1 ) kondisi tayar [tak cukup angin ke, bunga dah haus ke]
2 ) brek depan dan belakang.
3 ) lampu utama, signal dan lampu brek.
4 ) cermin pandang belakang.

Yang lebih penting sekali, fokus ketika di jalan raya..sebab kalo apa kenderaan yang kita bawak tu tip top camne pun even bawak kereta kebal tapi kalo tak fokus dengan keadaan sekeliling (keadaan jalan, cuaca, kepadatan kenderaan sekeliling, kesihatan diri) memang silap haribulan tidur kat katil hospital aje la..
onlajer onlajer 31 May 2012 at 17:17
kalau dapat tidur kat hospital,kalau tidur kat kubur
jebengotai jebengotai 31 May 2012 at 23:35
mmg bahaya kalo tayar meletup..kalo dh rasa len tu jgn men pulas abis,,agak2 slow skit..huhu
chii chii 1 June 2012 at 00:52
ngee..chii pun suka merempit gak..tp yg mnjadi masalah..x suka pkai helmet..sebab kepala mudah pening..slalu gak kena lecture ngan kawan..:p
Izzuddin Fauzi Izzuddin Fauzi 1 June 2012 at 07:51
Baru lepas eksidon~ Hehehe :)
onlajer onlajer 1 June 2012 at 08:05
wei hati2 masa menungang tu
onlajer onlajer 1 June 2012 at 08:06
pakai helmet oi,kalau tak pakai jer serban tebal2
Iza Teratak Usang Iza Teratak Usang 1 June 2012 at 16:09
Rakid dengan Atid temankan la...
Iza Teratak Usang Iza Teratak Usang 1 June 2012 at 16:11
Assalam..
Masa baru beli motor dulu memang suka jugak merempit laju2 tapi sejak kahwin ni hubby suruh bawak kereta je senang, tak bahaya katanya...Macam tak ada bezanya pun. merempit dengan kereta pulak..hehe...
onlajer onlajer 1 June 2012 at 17:10
waalaikumsalam,itu dah kira drif
onlajer onlajer 1 June 2012 at 17:11
bukanya mungkar dan nangkir ke
yastro yastro 3 June 2012 at 15:16
Halamak...bulan ni minyak itam moto aku pun lom sempat tuka lagi nih.....
#Beberu ni kawan aku acc kerana terlanggar pintu kereta yg dibuka secara tiba2 oleh seorg pemandu di tgh jlnraya...isk..isk...