Ramadhan Datang

on Monday, 16 July 2012

Assalamualikum warahmatullahi wabarakathu wamaufiratul waridwan. Alhamdulilah syukur dengan ketibaan Ramadhan Al mubarak. semoga kita semua dapat meningkat kan amal dan berusaha untuk mendapatkan trofi Lailatul Qadar. Marilah kita semua mempromosi kan bulan yang mulia ini untuk sama - sama kita menghayati.

Sempena Ramadhan Al Mubarak ini aku tempelkan pekara - perkara yang membatalkan puasa. Semua ini aku salin dari kitab untuk meningatkan anda semua walaupun sudah berulang kali anda membacanya dan berulang kali para ustaz mengingatinya aku tetap ingin mengeluarkan catatan ini. selaras dengan pesanan guru - guru ku yang menyatakan benda yang baik perlu dingat - ingati walaupun beribu kali jangan lah kesah pada siapa yang tidak sudi.

Perkara - perkara Membatalkan Puasa

- Memasukan dengan sengaja sesuatu kedalam rongga (lubang) angota badan yang terbuka seperti, mulut,telinga, hidung , qubul,dubur dan sebagainya.
-Muntah dengan sengaja
-Mengeluarkan mani dengan sengaja
-Keluar darah haid dan nifas
-Jimak pada siang hari
-Gila walaupun sebentar
-Mabuk, Pitam atau pengsan sepanjang hari berpuasa
-Murtad (keluar dari Agama Islam)
-Wiladah (Bersalin)

Dan aku ikut style TV Indonisia selepas kuliah ada sesi dengar lagu nasyid, kalau korang tak caya tanya mas dandan atau TV MNC. So untuk korang aku cari lagu ni dekat you tube untuk juadah berbuka telinga anda semua.


Onlajer: Ada Ustaz tu suruh promosikan bulan Ramadhan seawal bulan Rejab dan Syabaan , minta kerjasama pihak - pihak mesjid buat banner - banner meningati kedatangan Ramadhan. Dan pesan dia banner itu jangan letak tahun supaya boleh digunakan pada tahun - tahun yang mendatang. " err Ustaz aku sokong 100%".

Ranking: 5

55 comments :

  1. Untuk umat Islam seluruh dunia Selamat menyambut ketibaan Ramadhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah sedino neh arep poso..sesok mangan akeh2 ....

      Delete
  2. selamat menyambut ramadhan..

    kalaulah mempromosikan ramadhan tu dibuat semeriah mempromosikan jom heboh kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BEtul itu biarlah semeriah jom hebohkan untuk mempromosikan Ramadhan

      Delete
  3. yaaa selamat menymabut bulan ramadhan juga kepada owner on lajer..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih .yaaa selamat menymabut Ramadhan untuk anda sekeluarga juga

      Delete
  4. KA dah x sabar menanti kedatangan ramadhan ni

    ReplyDelete
  5. Lagi beberapa hari saja Ramadhan menjelang..
    tak sabar rasanya.. Salam ramadhan utk brother
    dan pembaca semua...

    ReplyDelete
  6. Bulan Ramadhan adalah bulan yg mulia Dan bulan yg penuh dengan ganjaran dari Allah SWT...10 malam terakhir bulan Ramadhan adalah malam lailatul qadar marilah bersama-sama kita merebut tawaran yg diberikan oleh Allah SWT pada malam tersebut..InsyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Ramadhan sahaja yang ada malam yang sangat mula

      Delete
  7. huh tak sabo2 nak puase ni..semoga ramadhan kali ini lebih baik..mane tahu ni lah ramadhan terakhir kite :(

    ReplyDelete
  8. salam ramadhan untuk umat islam seluruh dunia :)

    ReplyDelete
  9. Tak sabar nak menyambut ramadan / puasa.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga Ramadhan ini bukan sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga

      Delete
  10. menghitung hari je ni..lg 4 hari je ramadhan bakal tiba

    ReplyDelete
  11. selamat beribadah dalam bulan ramadahan yg mulia, tinggal beberapa hari lagi

    ReplyDelete
  12. salam menyambut ramadhan..bab mempromote bulan ramadhan tu mmg sy sokong.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramadhan untuk dikongsi setiap makhluk dibumi

      Delete
  13. saya pun setuju juga bab promote bulan ramadhan seawal bulan rejab/sya'ban, bulan rahmat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rejab bulan untuk Allah,Syabaan bulan untuk Nabi SAWRamadhan Bulan untuk umat Nabi SAW

      Delete
  14. jangan tak sabar nak tunggu menu juadah apa yang terhangat di bazar ramadhan je sudah la..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terus terang Ramadhan ini memang banyak dapat juadah free

      Delete
  15. wah... semakin tak sabar nak ke ahad ni

    ReplyDelete
  16. hah sempat juga siapkan banner mcm bro citerkan. tapi tahun diletakkan juga supaya pengunjung tahu ramadhan tahun berapa Hijrah.. hehe.. lagipun program CSR kami setiap tahun carikan sponsor untuk mewar-warkan kedatangan ramadhan, setiap tahun mesti dapat baru. Yang lama recycle. sebab kain dia ketika ini kurang meyakinkan.. mudah rosak.. huhu

    apapun,thnks share YT. ada inspirasi baru buleh diutarakan ketika bulan ramadhan kelak. (harap2 jangan sampai terleka...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banner Ramadhan pasal tak beri tarikh tu saja nak sedapkan ayat untuk bendahari yang kekadang duit yang dia simpan macam duit dia hehe

      Delete
  17. semoga ramadhan ini ada nilainya puasa kita di sisi tuhan

    ReplyDelete
  18. saya pun setuju...sama kita kejar buat amar ibadah...

    ReplyDelete
  19. sekejapje dah nak puasa balik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukur,Alhamdulilah, Allah Akhbar

      Delete
  20. cepatnya masa berlalu, Ramadhan datang lagi

    ReplyDelete
  21. Yup, setuju dipromosikan bulan Ramadhan terutama dgn nasihat dan peringatan2. Nanti kawe cuba karang something insya-allah...

    ReplyDelete
  22. selamat menyambut bulan ramadhan :)

    ReplyDelete
  23. bakal ramadhan ramai yg tunggu, selamat menyambut ramadhan nnit

    ReplyDelete
  24. masa ni dok ramai org berkumpul d masjid heee selain sambutan maulidur rasul, hari raya

    ReplyDelete
  25. rase skejap je mase berlalu..huhu

    ReplyDelete
  26. Selamat menyambut ramadhan yer.. hehehe.. tak sabar nya..

    ReplyDelete
  27. Selamat Menyambut Ramadhan......

    Ramadhan ni takleh ONLAHJERRRRR!! KE OFFJERLAH!!!

    ReplyDelete
  28. Kalau terkentut,batal puasa tak?? Hik hik hik..

    salam ramadhan on..moga tahun ini,ibadah kita lbh baik dr thn2 yg seblmnya

    ReplyDelete
  29. Selamat menjalani ibadah puasa mulai esok.

    ReplyDelete
  30. Salam Ramadhan.. selamat menunaikan ibadah puasa

    ReplyDelete

 
© onlajer.net All Rights Reserved
OnLajer