Ramadhan Datang

Assalamualikum warahmatullahi wabarakathu wamaufiratul waridwan. Alhamdulilah syukur dengan ketibaan Ramadhan Al mubarak. semoga kita semua dapat meningkat kan amal dan berusaha untuk mendapatkan trofi Lailatul Qadar. Marilah kita semua mempromosi kan bulan yang mulia ini untuk sama - sama kita menghayati.

Sempena Ramadhan Al Mubarak ini aku tempelkan pekara - perkara yang membatalkan puasa. Semua ini aku salin dari kitab untuk meningatkan anda semua walaupun sudah berulang kali anda membacanya dan berulang kali para ustaz mengingatinya aku tetap ingin mengeluarkan catatan ini. selaras dengan pesanan guru - guru ku yang menyatakan benda yang baik perlu dingat - ingati walaupun beribu kali jangan lah kesah pada siapa yang tidak sudi.

Perkara - perkara Membatalkan Puasa

- Memasukan dengan sengaja sesuatu kedalam rongga (lubang) angota badan yang terbuka seperti, mulut,telinga, hidung , qubul,dubur dan sebagainya.
-Muntah dengan sengaja
-Mengeluarkan mani dengan sengaja
-Keluar darah haid dan nifas
-Jimak pada siang hari
-Gila walaupun sebentar
-Mabuk, Pitam atau pengsan sepanjang hari berpuasa
-Murtad (keluar dari Agama Islam)
-Wiladah (Bersalin)

Dan aku ikut style TV Indonisia selepas kuliah ada sesi dengar lagu nasyid, kalau korang tak caya tanya mas dandan atau TV MNC. So untuk korang aku cari lagu ni dekat you tube untuk juadah berbuka telinga anda semua.


Onlajer: Ada Ustaz tu suruh promosikan bulan Ramadhan seawal bulan Rejab dan Syabaan , minta kerjasama pihak - pihak mesjid buat banner - banner meningati kedatangan Ramadhan. Dan pesan dia banner itu jangan letak tahun supaya boleh digunakan pada tahun - tahun yang mendatang. " err Ustaz aku sokong 100%".

Ramadhan Datang

{ 55 comments.. read them below or add one }

onlajer onlajer 16 July 2012 at 11:39
Untuk umat Islam seluruh dunia Selamat menyambut ketibaan Ramadhan
Rai Rai 16 July 2012 at 11:41
selamat menyambut ramadhan..

kalaulah mempromosikan ramadhan tu dibuat semeriah mempromosikan jom heboh kan..
Hafizul Hafizul 16 July 2012 at 12:04
yaaa selamat menymabut bulan ramadhan juga kepada owner on lajer..hehe
Kesuma Angsana Kesuma Angsana 16 July 2012 at 12:05
KA dah x sabar menanti kedatangan ramadhan ni
Nur Misnan Nur Misnan 16 July 2012 at 12:38
Lagi beberapa hari saja Ramadhan menjelang..
tak sabar rasanya.. Salam ramadhan utk brother
dan pembaca semua...
balimbang.com balimbang.com 16 July 2012 at 12:52
Bulan Ramadhan adalah bulan yg mulia Dan bulan yg penuh dengan ganjaran dari Allah SWT...10 malam terakhir bulan Ramadhan adalah malam lailatul qadar marilah bersama-sama kita merebut tawaran yg diberikan oleh Allah SWT pada malam tersebut..InsyaAllah
cendol cendol 16 July 2012 at 16:25
huh tak sabo2 nak puase ni..semoga ramadhan kali ini lebih baik..mane tahu ni lah ramadhan terakhir kite :(
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan 16 July 2012 at 16:36
salam ramadhan untuk umat islam seluruh dunia :)
Encik Anif Encik Anif 16 July 2012 at 16:52
Tak sabar nak menyambut ramadan / puasa.. :D
chii chii 16 July 2012 at 16:59
menghitung hari je ni..lg 4 hari je ramadhan bakal tiba
Denaihati Denaihati 16 July 2012 at 18:04
selamat beribadah dalam bulan ramadahan yg mulia, tinggal beberapa hari lagi
JebengOtai™ JebengOtai™ 16 July 2012 at 20:16
salam menyambut ramadhan..bab mempromote bulan ramadhan tu mmg sy sokong.. :)
eiela eiela 16 July 2012 at 23:41
saya pun setuju juga bab promote bulan ramadhan seawal bulan rejab/sya'ban, bulan rahmat.
pipoq pipoq 17 July 2012 at 01:12
jangan tak sabar nak tunggu menu juadah apa yang terhangat di bazar ramadhan je sudah la..hehehe
Boni Kacak Boni Kacak 17 July 2012 at 01:24
wah... semakin tak sabar nak ke ahad ni
irsah irsah 17 July 2012 at 17:34
hah sempat juga siapkan banner mcm bro citerkan. tapi tahun diletakkan juga supaya pengunjung tahu ramadhan tahun berapa Hijrah.. hehe.. lagipun program CSR kami setiap tahun carikan sponsor untuk mewar-warkan kedatangan ramadhan, setiap tahun mesti dapat baru. Yang lama recycle. sebab kain dia ketika ini kurang meyakinkan.. mudah rosak.. huhu

apapun,thnks share YT. ada inspirasi baru buleh diutarakan ketika bulan ramadhan kelak. (harap2 jangan sampai terleka...)
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:38
BEtul itu biarlah semeriah jom hebohkan untuk mempromosikan Ramadhan
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:39
Terima kasih .yaaa selamat menymabut Ramadhan untuk anda sekeluarga juga
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:40
Ramadhan disambut dengan hati yang terbuka
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:42
Hanya Ramadhan sahaja yang ada malam yang sangat mula
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:46
semoga Ramadhan ini bukan sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:48
ya Ramadhan tinggal berberapa hari lagi
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:50
Ramadhan untuk dikongsi setiap makhluk dibumi
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:51
Rejab bulan untuk Allah,Syabaan bulan untuk Nabi SAWRamadhan Bulan untuk umat Nabi SAW
onlajer onlajer 17 July 2012 at 18:52
Terus terang Ramadhan ini memang banyak dapat juadah free
onlajer onlajer 17 July 2012 at 19:01
Banner Ramadhan pasal tak beri tarikh tu saja nak sedapkan ayat untuk bendahari yang kekadang duit yang dia simpan macam duit dia hehe
Nazri Nazri 17 July 2012 at 23:51
semoga ramadhan ini ada nilainya puasa kita di sisi tuhan
onlajer onlajer 18 July 2012 at 00:29
begitulah hendaknya en nazri
daddydee jedi daddydee jedi 18 July 2012 at 00:38
saya pun setuju...sama kita kejar buat amar ibadah...
Azydy Azydy 18 July 2012 at 00:44
sekejapje dah nak puasa balik...
sweetkurma sweetkurma 18 July 2012 at 01:28
cepatnya masa berlalu, Ramadhan datang lagi
DuluLainSekarangLain DuluLainSekarangLain 18 July 2012 at 05:07
Yup, setuju dipromosikan bulan Ramadhan terutama dgn nasihat dan peringatan2. Nanti kawe cuba karang something insya-allah...
Adylia Qarissa Adylia Qarissa 18 July 2012 at 12:34
selamat menyambut bulan ramadhan :)
suri suri 18 July 2012 at 14:18
bakal ramadhan ramai yg tunggu, selamat menyambut ramadhan nnit
suri suri 18 July 2012 at 14:19
masa ni dok ramai org berkumpul d masjid heee selain sambutan maulidur rasul, hari raya
akhiyy akhiyy 18 July 2012 at 15:25
rase skejap je mase berlalu..huhu
Blog Asyraf Blog Asyraf 18 July 2012 at 18:13
Selamat menyambut ramadhan yer.. hehehe.. tak sabar nya..
Mummy Akmar Mummy Akmar 19 July 2012 at 14:08
Selamat Menyambut Ramadhan......

Ramadhan ni takleh ONLAHJERRRRR!! KE OFFJERLAH!!!
onlajer onlajer 19 July 2012 at 16:07
InsyAllah sedino neh arep poso..sesok mangan akeh2 ....
onlajer onlajer 19 July 2012 at 16:11
Alhamdulilah, Allah Akhbar
onlajer onlajer 19 July 2012 at 16:14
syukur,Alhamdulilah, Allah Akhbar
Mak Lagenda Mak Lagenda 20 July 2012 at 13:38
Kalau terkentut,batal puasa tak?? Hik hik hik..

salam ramadhan on..moga tahun ini,ibadah kita lbh baik dr thn2 yg seblmnya
akubiomed akubiomed 20 July 2012 at 23:45
Selamat menjalani ibadah puasa mulai esok.
Kulanzsalleh Kulanzsalleh 21 July 2012 at 12:24
Salam Ramadhan.. selamat menunaikan ibadah puasa