Safety Breaker RCD Adaptor

on Tuesday, 31 July 2012


Assalamualikum fikiran aku melayang pada zaman mula-mula nak belajar hidup poket nipis dapur tak ada jadi water heater jenis spring adalah teman setia anda (boleh masak air buat kopi dan meggi) Alat yang perlu ada untuk rumah setiap rumah bujang dan budak - budak hostel. jika kantoi dengan warden hostel wajib kena rampas selama - lamanya. adui mana aku nak korek duit beli lagi ni. (zaman aku kalau nak beli kattle mak oi harga dia melampau lampau).

Mungkin pihak pengurusan menitik berat atas dua perkara satu kebakaran dan yang kedua renjatan elektrik. jadi pasal renjatan itulah yang aku nak cerita tentang satu alat yang dipangil Safety Breaker RCD Adaptor bahasa pasar tempat aku RCD plag. Apa fungsi plag ini? Fungsi RCD plag adalah mematikan arus elektrik apabila berlaku kebocoran arus elektrik kebumi istilah javanya short circuit, ada faham. Jadi alat ini bukan untuk membaling lipas atau cicak yang cuba mengorat anda ya.

Alatan apa dan dimana perlu mengunakan benda ini?. Sebenarnya alatan ini telah dimendatorikan oleh kebanyakan pihak pengurusan industri - industri perkilangan supaya semua alatan tangan seperti drill,grinder,vacuum dan sebagai haruslah melalui RCD plag ini supaya bekalan papan suis meraka tidak terganggu disebabkan berlakunya litar pintar daripada alatan tangan kita. (banyak cengkadak pulaklah kilang ini). Tapi untuk alatan rumah aku syorkan digunakan bersama cerek elektrik dan seterika yang pada pendapat aku kebanyakan kes-kes renjatan berlaku disebabkan kedua-dua alatan ini.

Dan dibawah ini aku copy dan paste kan spec dia

google copy
Type: Non-Latching
Operating Voltage: 230V AC
Current Rating : Fully Complies With BS1363
Rated Trip Current:   30mA
Trip Speed:        BS 7071 – 40ms
Contact Break Double Pole
Continues to Protect: With Lost Neutral & Pulsating
                 DC Earth Fault
Cable Capacity: 3 × 2.5mm²
Conforms To:   BS1363, BS7071
Dimensions (mm): Height 127, Width 60, Depth 70


Onlajer : Tempat aku lebih kurang RM80 tempat korang aku tak tahu.


Ranking: 5

13 comments :

  1. Bagus benda ni. Untuk keselamatan kena ada.

    ReplyDelete
  2. aku tak pasti berapa hari tuh aku beli.. rasanya
    around 70 something kot. Bukan lupa tapi x ingat.. hik3

    ReplyDelete
  3. kalo short satu umah padam..tp pki ni leh elakkan terpadam suma..bgus jugak tu..xler rosak perkakas yg len pulak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bagus jo lagi2 musim buat kuih pakai oven bulat he

      Delete
  4. wah..memang bagus benda ni...

    ReplyDelete
  5. ooo..nak kena pegi kedai letrik pehni..

    ReplyDelete
  6. alat yang baik demi keselamatan di rumah...

    ReplyDelete
  7. Di bengkel tempat kerja saya ada mengunakan RCD breaker digunakan ketika menguji mesin perubatan selepas pembaikan.

    ReplyDelete

 
© onlajer.net All Rights Reserved
OnLajer