Marhaban atau Bara'an


Assalamualaikum hari ini 17 Ramadhan 1433 Hijri, jika kita melihat pada kelender kuda pasti ada higlight warna merah menandakan ada negeri di malaysia bercuti menyambut kedatangan Nuzul Al-Quraan dan peristiwa Perang Badar. Mungkin kalau tadi malam LCW menang satu Malaysia boleh ikut serta bercuti sambil menikmati aiskrim free, hehe.

Jika mengikut kelender hijri atau masihi mengikut perkiraanya ada 12 hari lagi umat Islam seluruh dunia akan menyambut ketibaan Syawal iaitu Hari Raya dan juga mulanya musim haji bagi orang yang berkuasa. Disini onlajer ingin berkongsi baris - baris nazam Marhaban atau Baraan yang selalu diguna pakai oleh kumpulan-kumpulan marhaban yang selalunya bermula pada hari raya yang kedua. sangat popular untuk orang-orang Johor negeri lain aku tak tahu pula.
Nazam Dan Doa Hari Raya

Onlajer : Keluar pos ini macam aku pulak yang tak sabar nak raya hehe, Benda ini aku mangaku aku tak hafal pasal tu aku salin maklumlah setahun hanya pakai sekali.

Marhaban atau Bara'an

{ 20 comments.. read them below or add one }

nizamghazi nizamghazi 6 August 2012 at 12:48
Salam Ramadhan dan Nuzul Quran.
Onlajer - Style nama domain ni.
Try www.onlajer.com
onn Lajer onn Lajer 6 August 2012 at 13:03
akan aku usaha kan sikit hari lagi
Encik Anif Encik Anif 6 August 2012 at 14:54
Dah boleh refresh ni :D Tak lama lagi raya!
pipoq pipoq 6 August 2012 at 15:10
raya ? tak puas lagi nak beribadat ramadan..
daddydee daddydee 6 August 2012 at 15:15
Salam nuzul quran tuan..
Saya pun tak hafal juga..perkongsian yang baik...
Denaihati Denaihati 6 August 2012 at 22:55
orang johor dan marhaban hari raya dan sepanjang bulan syawal memang sinonim sangat.
irsah irsah 7 August 2012 at 04:31
Tak salah kalu prepare awal... Rasa sedih pulak nak tinggalkan Ramadhan...

p/s: tak tahan intro perumpamaan kalender kuda... heee
smp3lembang smp3lembang 7 August 2012 at 05:54
Selamat berpuasa, siapapun pasti nak sangat cepat Raya, nak makan lemang
Yas y Yas y 7 August 2012 at 17:15
Baraan mmg ngetop kat Johor bro....lama dah aku x ikut baraan kat Johor....-lama x blk sana...hehehe
Nur Misnan Nur Misnan 7 August 2012 at 23:12
Masa sekolah setiap raya kami ada meraban.
satu malam 3 buah rumah.. sampai rumah ketiga
dah x larat nak masyuk perut... full.. tapi seronok
Fakhruddin Fakhruddin 9 August 2012 at 06:42
best.. suka dengar orang marhaban
Izzuddin Fauzi Izzuddin Fauzi 10 August 2012 at 11:01
Selamat menjalani ibadah puasa, :) Lama betul x menjejak disini, tengok2 dah berubah... :)
suri suri 11 August 2012 at 09:34
rasa cam ikut kelas agama pula heee
boni kacak boni kacak 12 August 2012 at 21:19
kat sini rasanya tak ada la...
Kazman / Sue Kazman / Sue 29 August 2012 at 15:47
selamat hari raya dan maaf zahir batin dari kami sekeluarga....

tapi kalau kat johor kami sebut baraan...heee3x
onn Lajer onn Lajer 3 September 2012 at 08:11
Dengan sengaja aku mengubah tarikh post dari 6 ogos ke 16 ogos