Marhaban atau Bara'an

on Thursday, 16 August 2012


Assalamualaikum hari ini 17 Ramadhan 1433 Hijri, jika kita melihat pada kelender kuda pasti ada higlight warna merah menandakan ada negeri di malaysia bercuti menyambut kedatangan Nuzul Al-Quraan dan peristiwa Perang Badar. Mungkin kalau tadi malam LCW menang satu Malaysia boleh ikut serta bercuti sambil menikmati aiskrim free, hehe.

Jika mengikut kelender hijri atau masihi mengikut perkiraanya ada 12 hari lagi umat Islam seluruh dunia akan menyambut ketibaan Syawal iaitu Hari Raya dan juga mulanya musim haji bagi orang yang berkuasa. Disini onlajer ingin berkongsi baris - baris nazam Marhaban atau Baraan yang selalu diguna pakai oleh kumpulan-kumpulan marhaban yang selalunya bermula pada hari raya yang kedua. sangat popular untuk orang-orang Johor negeri lain aku tak tahu pula.
Nazam Dan Doa Hari Raya

Onlajer : Keluar pos ini macam aku pulak yang tak sabar nak raya hehe, Benda ini aku mangaku aku tak hafal pasal tu aku salin maklumlah setahun hanya pakai sekali.

Ranking: 5

20 comments :

  1. Salam Ramadhan dan Nuzul Quran.
    Onlajer - Style nama domain ni.
    Try www.onlajer.com

    ReplyDelete
  2. Dah boleh refresh ni :D Tak lama lagi raya!

    ReplyDelete
  3. raya ? tak puas lagi nak beribadat ramadan..

    ReplyDelete
  4. Salam nuzul quran tuan..
    Saya pun tak hafal juga..perkongsian yang baik...

    ReplyDelete
  5. orang johor dan marhaban hari raya dan sepanjang bulan syawal memang sinonim sangat.

    ReplyDelete
  6. Tak salah kalu prepare awal... Rasa sedih pulak nak tinggalkan Ramadhan...

    p/s: tak tahan intro perumpamaan kalender kuda... heee

    ReplyDelete
  7. Selamat berpuasa, siapapun pasti nak sangat cepat Raya, nak makan lemang

    ReplyDelete
  8. Baraan mmg ngetop kat Johor bro....lama dah aku x ikut baraan kat Johor....-lama x blk sana...hehehe

    ReplyDelete
  9. Masa sekolah setiap raya kami ada meraban.
    satu malam 3 buah rumah.. sampai rumah ketiga
    dah x larat nak masyuk perut... full.. tapi seronok

    ReplyDelete
  10. best.. suka dengar orang marhaban

    ReplyDelete
  11. Selamat menjalani ibadah puasa, :) Lama betul x menjejak disini, tengok2 dah berubah... :)

    ReplyDelete
  12. rasa cam ikut kelas agama pula heee

    ReplyDelete
  13. kat sini rasanya tak ada la...

    ReplyDelete
  14. selamat hari raya dan maaf zahir batin dari kami sekeluarga....

    tapi kalau kat johor kami sebut baraan...heee3x

    ReplyDelete
  15. Dengan sengaja aku mengubah tarikh post dari 6 ogos ke 16 ogos

    ReplyDelete

 
© onlajer,Net All Rights Reserved
OnLajer