Saiz konduktor yang sesuai

on Monday, 10 September 2012

Assalamualaikum,
Entry cari makan aku kali ini adalah jadual pemilihan kabel tembaga yang dari dulu aku nak share buat tatapan mata aku dan anda semua. 
Current Ratings for Copper Conductor Pvc


Onlajer: Kebiasan pendawai di rumah kita adalah seperti berikut

i- 1.5mm untuk litar lampu
ii-2.5mm untuk litar kuasa
iii-4mm untuk litar penghawa dingin yang melebihi 1.5HP


Ranking: 5

19 comments :

  1. hehe.. dulu ada jugak belajar pendawaian ni, tapi banyak dah lupa..

    p/s : sekarang dah naik ye? bukan dulu litar lampu 1.25mm je ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pun boleh tapi pasaran yang senang sekarang 1mm terus pergi 1.5mm.
      err mungkin kalau tauke tempat aku nak lagi cepat kaya dia guna 1mm je

      Delete
    2. mcm bhaya la plak kalo pki 1mm jer..huhu

      Delete
  2. Onlajer nie engineer ke... habat lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan cuma suka ambil tahu dan kekadang buat2 tak tahu

      Delete
  3. payah juga nak faham tengok angka2 tu

    ReplyDelete
  4. mesti nak kena ikut saiz ke bro ? kalau guna yang saiz besar tapi untuk barangan yang guna sikit power ada kejejasan potensi ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi bagus cuma menjejaskan pontensi kewangan kita erti kata lain buat rugi je

      Delete
  5. Walaupun dulu pernah belajar tapi sekarang dah lupa sebab tak pernah praktik. Terima kasih ingatkan semula :-)

    ReplyDelete
  6. Pemilihan saiz kabel penting bertujuan keselamatan dan mengelak litar pintas yang boleh berlaku.

    ReplyDelete
  7. oh baru tau..bgs jgk share info psl ni...blh gak ciktom tau sikit2..

    ReplyDelete
  8. table kema.. senang naak rujuk.. tks share.. so.. kalu perumahan kolum ke-3 AB kan? 3 single? thks...

    ReplyDelete
  9. Adakah saiz jadi faktor pertimbangan anda? OMG sedia membantu. Lawat I AM GORGEOUS

    ReplyDelete

 
© onlajer.net All Rights Reserved
OnLajer