Saiz konduktor yang sesuai

Assalamualaikum,
Entry cari makan aku kali ini adalah jadual pemilihan kabel tembaga yang dari dulu aku nak share buat tatapan mata aku dan anda semua. 
Current Ratings for Copper Conductor Pvc


Onlajer: Kebiasan pendawai di rumah kita adalah seperti berikut

i- 1.5mm untuk litar lampu
ii-2.5mm untuk litar kuasa
iii-4mm untuk litar penghawa dingin yang melebihi 1.5HP


{ 19 comments.. read them below or add one }

boni kacak boni kacak 10 September 2012 at 17:02
hehe.. dulu ada jugak belajar pendawaian ni, tapi banyak dah lupa..

p/s : sekarang dah naik ye? bukan dulu litar lampu 1.25mm je ke?
onn Lajer onn Lajer 10 September 2012 at 17:07
pun boleh tapi pasaran yang senang sekarang 1mm terus pergi 1.5mm.
err mungkin kalau tauke tempat aku nak lagi cepat kaya dia guna 1mm je
Manan Qayyim Manan Qayyim 10 September 2012 at 20:41
Onlajer nie engineer ke... habat lah...

tehr tehr 11 September 2012 at 00:59
payah juga nak faham tengok angka2 tu
onn Lajer onn Lajer 11 September 2012 at 08:31
bukan cuma suka ambil tahu dan kekadang buat2 tak tahu
onn Lajer onn Lajer 11 September 2012 at 08:32
biasa guna ab colum yang ke 3
pipoq pipoq 11 September 2012 at 13:11
mesti nak kena ikut saiz ke bro ? kalau guna yang saiz besar tapi untuk barangan yang guna sikit power ada kejejasan potensi ye ?
onn Lajer onn Lajer 11 September 2012 at 13:15
lagi bagus cuma menjejaskan pontensi kewangan kita erti kata lain buat rugi je
Amirez Amirez 11 September 2012 at 18:45
Walaupun dulu pernah belajar tapi sekarang dah lupa sebab tak pernah praktik. Terima kasih ingatkan semula :-)
JebengOtai™ JebengOtai™ 11 September 2012 at 20:30
mcm bhaya la plak kalo pki 1mm jer..huhu
akubiomed akubiomed 11 September 2012 at 23:12
Pemilihan saiz kabel penting bertujuan keselamatan dan mengelak litar pintas yang boleh berlaku.
CIK TOM CIK TOM 12 September 2012 at 13:26
oh baru tau..bgs jgk share info psl ni...blh gak ciktom tau sikit2..
irsah imihar irsah imihar 15 September 2012 at 08:57
table kema.. senang naak rujuk.. tks share.. so.. kalu perumahan kolum ke-3 AB kan? 3 single? thks...
ketikketok ketikketok 13 December 2012 at 14:19
Adakah saiz jadi faktor pertimbangan anda? OMG sedia membantu. Lawat I AM GORGEOUS