Spesifikasi Bekalan Elektrik


Assalamualaikum.  Hari ini  rasa nak kongsi satu ilmu tentang pendawaian yang aku jumpa. Bukan niat aku untuk tidak menulis sendiri tetapi kalau aku buat pun lebih kurang sama. Ye lah buku IE mana ada versi lain semuanya ulang cetak lagi-lagi benda basic lain lah kalau petua untuk menjimatkan tenaga masing -masing ada cara tersendiri mengikut teori yang dipelajari. Rasanya kalau aku nak jimatkan elektrik dekat rumah aku pun boleh tapi dasar pemalas nama je kerja lektrik tapi sampai rumah bummm buat benda lain, salah satunya tulis blog hehe.



Spesifikasi bekalan elektrik yang dibekalkan kepada pengguna-pengguna domestik mengikut standard MS IEC 60038 adalah seperti berikut :
i.   Bekalan voltan nominal satu fasa 230V AU, julat +10%, -6%;
ii.  Bekalan voltan nominal tiga fasa 400V AU, julat +10%, -6%;
iii.  Frekuensi yang dibenarkan ialah 50Hz ± 1%;
iv.  Jenis sistem pembumian ( Sistem TT ) seperti rajah 2.1 dan rajah 2.2.



 Semua kelengkapan elektrik yang akan digunakan hendaklah sesuai dengan spesifikasi bekalan elektrik seperti dinyatakan.




Sumber: http://rbt3107.ipgmksm.edu.my/wp-content/uploads/2011/07/Pendawaian-Domestik.pdf

4 comments.. read them below or add one

tehr tehr 16 December 2012 at 22:34
rumah aku guna tiga fasa
tu je yang aku tahu
kadang2 satu putus, kadang ketiga2nya sekali
gelap la kami
hehe
onn Lajer onn Lajer 17 December 2012 at 09:52
kalau rumah dulu kalau 3 fasa dah kira banglo tu tehr hehe
outbound malang outbound malang 17 December 2012 at 11:50
kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Saat terjatuh, jangan lupa bahwa engkau pernah berdiri;Saat berduka,jangan lupa bahwa engkau pernah bahagia.Bangunlah,kamu pasti bisa.
Hairul Hafiz Karim Hairul Hafiz Karim 17 December 2012 at 16:54
peningnya tengok litar tu, tu pasal aku tak minat kemahiran hidup hihihi