Spesifikasi Bekalan Elektrik

on Saturday, 15 December 2012


Assalamualaikum.  Hari ini  rasa nak kongsi satu ilmu tentang pendawaian yang aku jumpa. Bukan niat aku untuk tidak menulis sendiri tetapi kalau aku buat pun lebih kurang sama. Ye lah buku IE mana ada versi lain semuanya ulang cetak lagi-lagi benda basic lain lah kalau petua untuk menjimatkan tenaga masing -masing ada cara tersendiri mengikut teori yang dipelajari. Rasanya kalau aku nak jimatkan elektrik dekat rumah aku pun boleh tapi dasar pemalas nama je kerja lektrik tapi sampai rumah bummm buat benda lain, salah satunya tulis blog hehe.



Spesifikasi bekalan elektrik yang dibekalkan kepada pengguna-pengguna domestik mengikut standard MS IEC 60038 adalah seperti berikut :
i.   Bekalan voltan nominal satu fasa 230V AU, julat +10%, -6%;
ii.  Bekalan voltan nominal tiga fasa 400V AU, julat +10%, -6%;
iii.  Frekuensi yang dibenarkan ialah 50Hz ± 1%;
iv.  Jenis sistem pembumian ( Sistem TT ) seperti rajah 2.1 dan rajah 2.2.



 Semua kelengkapan elektrik yang akan digunakan hendaklah sesuai dengan spesifikasi bekalan elektrik seperti dinyatakan.




Sumber: http://rbt3107.ipgmksm.edu.my/wp-content/uploads/2011/07/Pendawaian-Domestik.pdf
Ranking: 5

4 comments :

  1. rumah aku guna tiga fasa
    tu je yang aku tahu
    kadang2 satu putus, kadang ketiga2nya sekali
    gelap la kami
    hehe

    ReplyDelete
  2. kalau rumah dulu kalau 3 fasa dah kira banglo tu tehr hehe

    ReplyDelete
  3. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Saat terjatuh, jangan lupa bahwa engkau pernah berdiri;Saat berduka,jangan lupa bahwa engkau pernah bahagia.Bangunlah,kamu pasti bisa.

    ReplyDelete
  4. peningnya tengok litar tu, tu pasal aku tak minat kemahiran hidup hihihi

    ReplyDelete

 
© onlajer,Net All Rights Reserved
OnLajer