Bila Nak Beli Kereta

on Saturday, 19 January 2013


Awal tahun semestinya menjadi bulan-bulan kewangan bagi meraka yang berkhidmat dengan majikan yang berbangsa cina. memang tidak dinafikan meraka akan membayar  insentif,bonos dan elaun mengikut perastasi dan keuntungan syarikat.

Banyak atau sedikit rezeki yang diterima pastinya sudah dirancang kemana agihan wang itu akan dibahagi , kemungkinan wang tersebut akan diguna untuk membayar zakat harta,melancong bersama keluarga tercinta, membeli perkakasan rumah yang baru, jadi kedekut macam aku dengan melaburkanya semua sekali pada syarikat kewangan dan tempat pelaburan yang boleh dipercayai atau paling ohsem dengan membuat bayaran muka kereta Baru.

Cedok dari google 

Pastinya ramai antara kita mengimpikan sebuah kereta idaman untuk dimiliki. Aku juga tidak terkecuali cuma bezanya aku tidak mengidamkan sebuah malah berbuah-buah lagi aku impikan untuk memilikinya . Tetapi untuk memilikinya sekali gus amatlah mustahil buat ketika ini diasbabkan aku hanyalah seorang pekerja sekejap kolar biru sekejap kolar putih dari itulah untuk memiliki sebuah kereta haruslah aku memikir jangka pendek dan jangka panjang risiko yang patut aku ketahui jika ingin memilik kereta tersebut.

Nasihat untuk Diriku.
Pertama: sekali sangupkah aku mengurangkan pelaburan atau simpanan bulanan aku disebabkan membayar installment bulanan kereta tersebut.
Kedua: Kos service atau maintenace bulanan yang akan dikeluarkan.Tidak dicampur lagi api kebakaran yang dicetus rakan - rakan yang memakai aksesori atau rim tayar bersaiz 17".
Ketiga: Duit Insurans + Duit installment + Tayar + Maintenace kerata lama. yang akan datang pada setahun sekali pada bulan yang sama.
kempat: Perangai orang jawa yang suka menjamu tetamu dengan hidangan apa bila sanak saudar berkunjung tiba, Takkan aku nak kasi biskut marie plus air kopi tak syok la macam ini.

Kesimpulan yang akan aku buat untuk mengatasi masalah ini dengan mengunakan kaedah membeli mengikut kadar kewangan bulanan kita yang suka makan sedap, pergi jalan - jalan, hantar anak tiusen dan simpan untuk masa hadapan. dan katakan dengan jujur berapa banyak RM yang anda sangup keluarkan setiap bulan untuk membayar instalment tersebut.


p/s: Yang ini bapak mana yang tak suka, aku! lagi la suka sangat.
err aku rasa nak sambung bab beli kerata ini lain kali la.

Ingin membeli Kereta Proton Terbaru sila layari laman INI
Ranking: 5

12 comments :

  1. :D Kena rancang betul-betul..

    Pada saya kalau lebih RM300 sebulan untuk sebuah kereta, memang sudah tidak masuk akal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. der RM300 ker RM3000 hehe, tapi serius bhai aku suka yang E ini

      Delete
    2. RM300++ sebulan untuk ansuran kereta logiklah Encik Anif. Celah mana pula tak logik?

      Viva mak cik saya pun RM300++ sebulan. Zaman sekarang ni bukan macam dulu. kalau dulu semua memang boleh dapat murah. Kalau sekarang nak dapat murah memang payah kot.

      Delete
  2. kena bersedia dan simpan 'sikit' untuk sebarang maintenance

    ReplyDelete
  3. ko tempek gambar brand VW tue bro....apapun mmg kne ikut poket gak....klau byk lebihan ok laa....tp klau ngam2 jee...lain taun la kot....hehehe

    ReplyDelete
  4. Amboi cantik kereta....hehe..RM300/month tak masuk akal untuk ansuran kereta..celah mana pula tak masuk akal tu? sedangkan Viva mak cik den pun RM300++/month tau.

    Apa2pun simpan & carilah duit dulu. Dah cukup modal baru keluarkan kereta baru sebiji.

    wong jowo rupo ne Onn Laje ya...nyong pun jowo juga..hahaha

    ReplyDelete
  5. kalau kereta yang kat bawah tu
    bayar dalan rm500 sebulan
    aku pun mahu gak
    haha

    ReplyDelete
  6. kereta impian ramai tu, insyaAllah satu hari nanti boleh...

    ReplyDelete
  7. Kalau keperluan terpaksa beli ler...
    Kalau rasa tak beli..tak impak apa2 well rilex dulu...kikikiki

    ReplyDelete
  8. betul, semua orang impikan kereta yang bagus, tidak mustahil, satu hari nanti..

    ReplyDelete
  9. membeli kena ikut kemampuan lah kan!

    ReplyDelete
  10. hehe...ciktom xkisah sgt bab kete ni..asal blh guna pergi sn cn..ciktom beli kelisa je..tue pun secondhand tp alhamdulillah yg penting xberhutang dan xde perlu fikir nak byr ansuran bulanan :)

    ReplyDelete

 
© onlajer.net All Rights Reserved
OnLajer