Faktor-Faktor Yang Berkaitan Dengan Keupayaan Membawa Arus Kabel.


Faktor-faktor yang berkaitan dengan keupayaan membawa arus kabel 
berikut perlu diambil kira :- 
i. Pendawaian permukaan menggunakan klip - faktor kumpulan; 
ii. Pendawaian menggunakan pembuloh - faktor ruang 40%; 
iii. Pendawaian menggunakan sesalor - faktor ruang 45%; 
iv. Pendawaian terbenam - faktor kumpulan; dan 
v. Pendawaian terbenam menggunakan sesalor - faktor suhu persekitaran. 
Penggunaan Kadaran Luas Keratan Rentas Minimum Konduktor Pendawaian. 
Berikut adalah luas keratan rentas minimum konduktor mengikut kegunaannya seperti dalam jadual di bawah: 


Penggunaan Kadaran Luas Keratan Rentas Minimum Konduktor Perlindung Berbanding Dengan Luas Keratan Rentas Konduktor Fasa. 
Berikut adalah luas keratan rentas minimum konduktor perlindung berbanding dengan luas keratan rentas konduktor fasa seperti dalam jadual di bawah: 




Berkait:-


Sumber: http://rbt3107.ipgmksm.edu.my/wp-content/uploads/2011/07/Pendawaian-Domestik.pdf

Entry minta simpati:

{ 10 comments.. read them below or add one }

tehr tehr 8 January 2013 at 20:38
aku tak dapat nak faham la, bro
tapi petang tadi aku dah beli test pen
buat simpan je
aReLaN aReLaN 9 January 2013 at 16:26
perghhh...seyes tak paham.hahaha
onlajer onlajer 9 January 2013 at 18:30
ingat test pen itu bukan screw driver hehe
onlajer onlajer 9 January 2013 at 18:31
Biasa ilmu lama takut lupa kalau tak dibaca
Hafizul Hafizul 9 January 2013 at 23:17
Artikel ni sagt berguna..hehe..walaupun aku tak faham sepatah arang pun, tapi aku tahu artikel ni berguna pada mereka yang memerlukan..Mungkin dibuat assingment perlu kot menda ni..hehe
Yas y Yas y 10 January 2013 at 10:13
Wakakaka.....kita serupa je gayanya bro....:D
onn Lajer onn Lajer 10 January 2013 at 16:16
macam buku teks ya der hehe
onn Lajer onn Lajer 10 January 2013 at 16:16
Aku je yang dah lama tahu hehee
Donny Ien Donny Ien 10 January 2013 at 18:51
info yang berguna =D sebelum ni kurang berapa faham pasal kabel2 ni hehe