Sanwa Analog MultiTester

Salah satu Multitester analog yang paling popular dipasaran dan dikalangan juruteknik adalah multitester daripada Sanwa model YX360TRF. Ada dijual dimana - mana kedai hardware khususnya kedai elektrik. Dengan mengunakan 2 biji bateri jenis AA multimeter ini sangat praktikal untuk juru letrik. Untuk Mengunakan multitester ini sentiasa peka kepada apa yang ingin anda lakukan sama ada anda C atau voltan DC atau anda ingin menguji ohm, jika anda gagal memastikan aras pedal yang sepatutnya kemungkinan besar multimeter ini akan meletup dan ada tidak dapat mengunakanya lagi.

Tips penjagaan dari saya,Jika tidak digunakan sentiasa laraskan pedal selain daripada  penunjuk ohm supaya kuasa bateri tidak habis atau tanggalkan batteri jika anda tidak selalu mengunakanya. Dan untuk menguji keberkesanan ohm anda boleh sahaja melaraskan pedal pada penunjuk x1 dan pegang pada kedua - dua bahagian probe mengunakan tangan Lihat sama ada penunjuk ohm menaik atau tidak jika tidak ini menunjukan multimeter anda masih lagi berkeadaan baik.

 Basic Features
■Drop shock proof meter
■ Null (zero center) meter ±5 / ±25 in DCV
■ High resistance up to 200MΩ with low voltage
■ Protective body cover
■ Capacitance, dB, Li measurement
Bandwidth : 30〜100kHz (AC10V)

Optional Accessories
hFE probe : HFE-6T
Clip adapter : CL-11, CL-15a, CL-DG3a, TL-8IC
High voltage probe : HV-10T

Safety
IEC61010-1 (EN61010-1) 2001-02 CAT.III
600V Max. / CAT.II1000VDC / 750VAC Max.

Source: Sanwa

p/s: Rupanya benda ini dipangil Multitester bukannya Multimeter

Yang Lain



{ 10 comments.. read them below or add one }

Encik Anif Encik Anif 25 March 2013 at 15:24
Selama ini saya ingatkan benda ni multimeter! Isk!
Kesuma Angsana Kesuma Angsana 25 March 2013 at 15:24
tau benda alah ni cuma tk pernah guna hehe
onlajer onlajer 25 March 2013 at 15:58
takde benda yang nak dichek kan haha
onlajer onlajer 26 March 2013 at 14:40
aku pun, buat post ini bary tahu nama sebenarnya haha
tehr tehr 26 March 2013 at 18:17
mertua aku ada berikan sebiji benda ni dulu
tapi bila dapat kat anak aku
entah apa yang dia buat
sekarang dah rosak
huhu
Al Imran Al Imran 26 March 2013 at 22:31
benda ni saya pakai masa sekolah vokasional lagi tahun 2007.
mancai mancai 28 March 2013 at 23:05
salam singgah... lama tak guna menda ni.. dulu belajar elektronik selalu guna...
AzrulIzam AzrulIzam 30 March 2013 at 18:13
Sama la.. Lama sudah tak nampak.. Lama kena tinggal..
kamil salleh kamil salleh 1 April 2013 at 02:22
pernah pegang tapi tak tahu cara nak guna benda ini.