Penjimatan daripada Bilik Tidur

Memang zaman sekarang semuanya nak jimat, daripada jimat berbelanja sehingga lah jimat mengunakanya. Salah satu benda yang selalu dititk beratkan ialah jimatkan lah tenaga, sudah pasti semua orang faham tenaga apa yang perlu dijimatkan. Pastinya jimat elektrik untuk mengurangkan beban unuk membayarnya.



Kenapa saya menulis Penjimatan daripada bilik tidur?

Memang semua orang mengangap bilik tidur adalah tempat yang paling kurang anda mengunakan elektrik tetapi sebenarnya bilik tidur juga salah satu tempat penyumbang pengunaan tenaga yang tinggi. - Gambar google idea bilik tidur

Kebanyakan bilik tidur dikawasan perumahan akan dipasang dengan Penghawa dingin dan aku percaya ramai akan set upkan masa mengikut timer yang boleh disetkan pada remote. Tapi kekadang perasankah anda bahawasanya timer yang terbina akan berlaku fault dan kemungkinan besarnya alat penghawa dingin tidak akan mati. (berlaku apabila anda cuai untuk setkan pada alat kawalan jauh).

Pasang kipas angin supaya tidak terlalu bergantung pada aircond.

Pengunaan Hair Dryer yang perlulah mengunakan watt diantara 800 hingga 1200 tidak perlu  1500 hingga ke 2000 anda hanya ingin mengunakan sendiri bukannya untuk membuka salon. Tips daripada saya cari hair dryer berkelajuan tinggi (RPM  atau cfm kalau tak salah saya)

Gunakan mentol jimat tenaga dengan mengunakan lampu downlight cantik bergaya dan jimat tenaga. Seperti dalam hotel gayanya.

Paksa anak - anak kecil supaya tidur awal supaya pengunaan cahaya pada bilik tidur dapat diminimakan. Bapak dan emaknya pasti suka.

Baca Ebook Jimat Tenaga