Berani berniaga jom terokai bisnes Lazada

Seringkali kita mengalami nasib yang tidak menguntungkan dan tak menyebelahi, kita akan menyalahkan orang lain atas apa yang telah berlaku. Ini tidak dapat dinafikan. Mungkin memang benar, kegagalan yg dilalui terlalu jelas dan tak perlu diterangkan dengan kata- kata bahawa ia disebabkan oleh pihak lain dan bukan diri anda sendiri. Disebabkan itu, kita terus menyalahkan orang lain.. kalau bukan sebab dia yang buat macam ni.. atau buat macam tu maka pastinya masalah ini takkan timbul. Inilah ayat dalam fikiran kita yang akan berulang- ulang.

Dari satu segi pula, kita akan pula mula menyalahkan diri sendiri. Kalau lah aku tak terlalu percayakan dia.. kalau aku buat begini dan tak buat begini.. ini semua disebabkan oleh kebodohan aku.. membiarakan diri dipermain- mainkan oleh orang lain..

Demikian kata- kata yang melemahkan yang terus berkumandang dalam diri anda...

Pernah tidak anda melalui situasi seperti ini? atau anda sendiri sedang melaluinya..

Jadi, bagaimana sepatutnya kita menangani masalah ini? Bagaimana mengelakkan diri daripada membuat kesilapan seperti ini. Bagaimana mengelak daripada terus menyalahkan orang lain dan diri sendiri. Secara jujur saya percaya kesilapan banyak berpunca daripada diri sendiri.

Pertamanya, kita tak tegas dalam membuat keputusan. Kenapa kita tak tegas dalam membuat keputusan? kerana kita terlalu menjaga perasaan orang lain. Bila menjaga perasaan orang lain kita akan lebih cenderung membuat kesilapan dengan mempercayai bahawa orang lain juga bersikap seperti kita. Terlalu mempercayai sehingga diambil kesempatan dan sebagainya.

Oleh itu, salah satu prinsip yang saya belajar adalah mengingatkan diri untuk berpendirian bahawa yang benar tetap benar, yang salah tetap salah.Jika telah berjanji, tunaikan janji tersebut kecuali ianya mustahil untuk dilaksanakan. Pegang prinsip berani kerana benar walaupun kenyataannya pedih dan menyakitkan hati orang lain atau diri sendiri. Dengan cara ini, anda akan membuat keputusan yang lebih bijak dalam banyak hal.

Yang keduanya, setiap permasalahan yang anda lalui, pasti ada sesuatu yang anda boleh belajar daripada masalah tersebut. Oleh itu, bersyukur dengan apa yang berlaku dan fikirkan apa pengajaran yang ada perolehi daripada masalah itu.

Salah satu pengajaran yang saya belajar dan saya kongsikan dengan anda semua pada hari ini adalah "ambil iktibar: sentiasa berani kerana benar"

Note:-

Ebook baharu khas untuk mereka yang nak berniaga di Lazada.

Akses sekarang - Bisnes Lazada

Lawati link di atas sekarang untuk info berkaitan CARA NAK BERNIAGA di LAZADA, dan anda akan terima ebook percuma disediakan - 6 Website Supplier Terbaik.



Kembangkan lagi bisnes anda. Buat cara yang betul dengan panduan ini.

Akses sekarang - Bisnes Lazada

0 comment... add one now